Om PDB
Chalmers persondatabas (PDB) är Chalmers centrala resurs för att hantera person- och datorkontoinformation. Den tar emot och sammanställer information från flera av Chalmers centrala system, samt är i sin tur leverantör av hela eller delar av denna information till andra centrala och lokala system.
Genom att PDB på detta sätt fungerar som ett centralt informationsnav, kan t.ex. Personalsystemet och Studiesystemet alltid ha färsk och korrekt information om personer som finns på Chalmers. Mejl- och kontosystemen kan i sin tur få uppdaterad information om vilka personer som skall ha mejladresser och konton på Chalmers och vilka konton och mejladresser som blir inaktuella.
PDB utgör således Chalmers integrationsplattform för personbaserade uppgifter, ett informationsnav. Chalmers har genom PDB ett kostnadseffektivt verktyg för att administrera och erbjuda direkta och indirekta tjänster till anställda, studenter och övriga personer som verkar på Chalmers.
Tjänster
Utöver funktionen att integrera personinformationen från olika system, innehåller PDB ett antal unika tjänster som inte finns i övriga system:
- PDB tillhandahåller Persontakalogtjänster, bl.a via LDAP
- Chalmers organisationsstruktur från Personalsystemet kompletteras och utökas med information från PDB.
- PDB tillhadahåller uppdaterade listor och grupputsökningar, både automatiska, baserade på Chalmers organsiation och information från LADOK.
- PDB tillhandahåller också ett begränsat antal personliga tjänster, t.ex. att hantera personliga grupper, mm (dessa är på planeringsstadiet och ännu inte implementerade fullt ut).
Gränssnitt
Själva systemet PDB består av några olika subsystem. De mest synliga av dessa är dels ett Webb-baserat grafiskt gränssnitt (CDKS-webben) och dels ett RPC-gränssnitt som hanterar både XML-RPC och SOAP. Båda dessa gränsnitt är avsedda för både slutanvändare och administratörer av olika slag, har lika/likartad PDB-funktionalitet, men erbjuder olika sätt att kommunicera med PDB.
Källsystem
När man kommer till Chalmers första gången hamnar man i ettdera av tre olika system
- Primula: är man anställd på Chalmers så finns man först och främst i Primula, först därefter kommer informationen att föras över till PDB
- LADOK: är man student på Chalmers så finns man först i LADOK, sedan kommer information att föras över till PDB
- PDB - om man inte är student eller anställd på Chalmers, så kommer man att endast finnas i PDB. PDB kommer då att vara referenssystem för ens uppgifter.
Om du är GU-student och är antagen till en kurs som antingen ges av Chalmers eller IT-universitetet eller en kurs som annars använder IT-resurser som hanteras av Chalmers så läggs information in i PDB via automatiska meddelanden som GU sänder till oss
Observera att GU-anställda inte kommer in automatiskt till PDB utan måste manuellt matas in i PDB.
Det är sannolikt att en person i PDB finns i två eller flera av källsystemen. Därför finns det en prioriteringsordning mellan källsystemen:
- Primula: personuppgifter som finns i Primula har företräde framför alla andra system. PDB kommer att hämta personuppgifter i Primula, oavsett om de uppdateras i övriga system (inkl PDB) eller inte.
- LADOK: personuppgifter som rör Chalmersstudenter hämtas endast från LADOK. Om en student senare bli anställd på Chalmers kommer Primula att ha företräde framför LADOK.
- GU: personuppgifter som rör GU-studenter enligt ovan.
- PDB: en person som vare sig är anställd eller student på Chalmers eller GU-student enligt ovan, kommer att få sina personuppgifter hanterade direkt i PDB och de gränssnitt som PDB erbjuder. Detta gäller även GU-anställda som verkar på Chalmers.
Allt eftersom nya källsystem tillkommer och kommunikationen mellan källsystemen förbättras kommer denna prioriteringsordning att revideras.